Egészségünk alapjai

A rohanó világunk megkívánja, hogy megfelelő szinten foglalkozzunk egészségünkkel. Fedezzük fel, hogy mennyire érdemes az életmóddal foglalkozni. Térképezzük fel egészségünket.

Az egészségtérkép legújabb projetkje a Fánk Club, melyben nagy szerepet kap a közösség, ahol mindenről szót ejthetünk, mert bizony egyedül azért nagyon nehéz nap mint nap harcolni. Program sorozatunk keretében elkezdtük fellapozni, hogy mire is van szükségünk, ha az egészségünk a tét és hogy kapcsolódnak össze a 21. századi készségek, mint a stressz megismerése, a produktivitás, a hatékonyság, valamint a motiváció fenntartása.

Tények: egészségi állapotunk 25%-ban a genetikai adottságainktól, 25%-ban környezetünktől, 50%-ban saját életmódunktól függ. A mai trend fokozottan teljesítményorientált életvitel, a stressz, az egészségtelen táplálkozás, a mozgásszegény életmód fokozza a betegségek kialakulását, és csökkenti a gyógyulás esélyeit. Alapvetően szükséges lenne az egészség megőrzésére való törekvés, az egészséggel való folyamatos törődés.

Egészségtérkép2

De hogyan? Nincs idő semmire sem, ugye? Főleg önmagára nincs, mert állandóan rohan és végezi a végeláthatatlan feladatok sorát. Utoljára, mikor állt meg egy pillanatra, hogy értékelje, elemezze és megdicsérje magát. Ha ez több mint egy hete volt, akkor bizony nem foglalkozik önmagával!

Egészség- és közösségfejlesztő alapokkal, naponta adok produktivitási tanácsadást, hogy lehet dinamikusan egyensúlyozni a különböző feladatok között, mik azok az alapok, amire figyelni kell és hogy lehet igazán élhetően személyre szabni. Ezt nem tanuljuk az iskolában és sok esetben otthon sem, ezért ugyanazokba a hibákba esünk, mint a családunk.

Ha nem jó az informatikai rendszerünk, akkor szakértőhöz fordulunk, ha új szoftver kell, akkor is. Miért nem tesszük ezt akkor, ha rólunk van szó. Nincs olyan ember, akinek időnként ne lennének problémái és gyorsan mindent fél kézzel megold. Alapvető hiányosságok vannak az életünkben.

Nem ismerjük a rizikófaktorainkat (milyen genetika hendikeppel indulunk), pedig egyszerű lenne feltérképezni, hogy milyen betegségek voltak a családban, amire fokozottan kell figyelnünk.  25%, amire nem lehet legyinteni. Környezetünkkel kapcsolatban sem tehetünk semmit? Ez is 25%, ne felejtsük.  Az 50% pedig jelentős rész, tényleg nem lehet egy-két apróságot változtatni, vagyis magunkra figyelni?  

Egy cég életében is sokszor nehezen veszik észre a vezetők, hogy bizony ideje lenne újra gondolni a folyamatokat. Mi a jobb, ha munkavállalóim vannak vagy munkatársaim, akikre mindig számíthatok és proaktívan segítik a célok elérését. Ugyanez fordul elő saját magunk életében is.

Tudatosság fontos, ha már kimondjuk, hogy mit miért teszünk, láthatóvá tesszük magunknak mi áll a valódi háttérben, segít, hogy megértsük a saját érzelmeinket, így könnyen kiszűrhető a negatív típusú hozzáállás és innen már nyert ügyünk van, mert tehetünk ellene.

Három olyan tényező, amely alapjaiban rontja a kilátásainkat: a halogatás, a kevés alvás és a mozgás hiánya, ami jelentős stresszhez vezet.

A stressz olyan biokémiai változásokat is eredményez, melyeknek élettani következményei vannak pl. megnövekedett szívfrekvencia és vérnyomás, szaporább, mélyebb légzés, izomfeszülés, izzadás, cukrok és zsírok szabadulnak ki a vérbe, véralvadási faktorok szabadulnak föl és lelassul az emésztés.

Ezek az élettani változások természetesek és életfontosságúak bizonyos helyzetekben. Ám ha a stressz válasz anélkül ismétlődik, hogy a termelődött energiatöbbletre szükség lenne, az ártalmas az egészségünkre.

Bíró Andrea produktivitási tanácsadó www.egeszsegterkep.hu