Téli gyökérzöldségek-március

Mielőtt azt gondolnánk, hogy a tél ingerszegény, ha ételekről van szó, vessük be a fantáziánkat, és a burgonyán és répán túl kísérletezzünk bátran a paszternákkal, csicsókával és céklával is.


cékla
  A csicsóka, bár elsőre azt hihetnék, a krumpli rokona, valójában a napraforgóé: akár két méteresre is megnövő szárán helyes sárga virágok pompáznak. Inulin tartalmának köszönhetően csökkenti a vér inzulintartalmát, ezért a cukorbetegek diétájába is beilleszthető. Csodás krémleves alapanyag, de a hasábburgonya alternatívájaként érdemes kipróbálni sütve is.

A téli hónapok legizgalmasabb zöldsége a cékla. A savanyúságként megismert bíbor színű verzión kívül számos fajtája létezik: fehér, sárga, sőt bármilyen fogást különleges kompozícióvá varázsló csíkos változatban is kapható. A cékla nem csak nagyon finom, de rendkívül egészséges is: az átlagosnál sokkal magasabb nitráttartalmának köszönhetően csökkenti a vérnyomást, növeli az állóképességet, és nem utolsó sorban a rákmegelőzésben is fontos szerepet játszik.

borscs

A cékla számos módon használható: szuper saláták készíthetők belőle, lehet belőle köret, de többféle leves alapanyagául is szolgálhat. A szláv országok kedvelt étele az ukrán eredetű borscs, mely bár igazán munkaigényes fogás, megéri a fáradságot. 18-20 féle hozzávalót tartalmaz, az alapja egy rendszerint oldalasból készült húsleves.

A levesbe kerülőzöldségeket egymás után, külön-külön készítik el: külön párolják a céklát, külön dinsztelik a sárga- és fehérrépát. A levesbe először a burgonya, majd a káposzta kerül, ezt követi az előkészített cékla, a üvegesre dinsztelt zöldségek a paradicsommal, majd végezetül a fűszerek és a 2-3 perccel a befejezés előtt a fokhagyma.